Praca w zespole realizatorów

ASYSTENT REŻYSERA:

Michał Pabian, Wojtek Klemm
ANONIMOWI ŻYDZI POLSCY, CZYLI RODZINY, KTÓRYCH NIE MA


reżyser: Wojtek Klemm
dramaturg: Michał Pabian
dokument, dźwięki: Łukasz Konopa
asystent: Tomasz Kaczorowski
aktorzy: Agnieszka Przepiórska, Rozalia Mierzicka, Michał Kowalski
pokaz: 1 września 2012
festiwal SOPOT NON FICTION

Przed II wojną światową co 10 Polak był… Dlaczego wypieramy nasze korzenie? Czy jak mamy powiązania żydowskie to coś w nas zmienia, czy jesteśmy inni, gorsi? Dlaczego to wypieramy tworząc przemilczenia i tajemnice. Każda rodzina ma jakąś. Każdy naród ma jakąś. Czarne plamy na drzewach genealogicznych i zapomniane babcie i ciocie. W domach często gotuje się w żeliwnych garnkach po prababciach, czasem stoją dziwne siedmioramienne świeczniki. Skąd się wzięły? Dlaczego nic o nich nie wiemy? Dlaczego niektórzy nabierają wody w usta, kiedy zacznie się pytać? Dlaczego do dzisiaj boimy się o tym mówić? To ogólnonarodowe zamiatanie tematów problematycznych pod dywan i chęć poszukiwań i całkowitego poznania, są punktem wyjścia do projektu Wojtka Klemma.

http://sopotnonfiction.pl/sopotnonfiction.pl/2012.html

____________________________________________


Jarosław Murawski
NA BOGA!
 

reż. Marcin Liber
dramaturgia: Michał Pabian
scenografia i kostiumy: Grupa Mixer
muzyka: Aleksandra Gryka
opracowanie muzyczne: Małgorzata Sarbak
światła: Mirek Kaczmarek
asystent reżysera: Tomasz Kaczorowski
premiera: 20 kwietnia 2013
Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu


Obsada:
Małgorzata Białek [g], Angelika Cegielska / Ewelina Żak, Sara Celler – Jezierska, Karolina Krawiec, Joanna Łaganowska, Małgorzata Łakomska [g] / Irena Sierakowska, Rozalia Mierzicka, Irena Wójcik, Mirosława Żak /Marta Malikowska [g], Włodzimierz Dyła [g], Rafał Kosowski, Piotr Mokrzycki, Filip Perkowski, Dariusz Skowroński,Czesław Skwarek, Piotr Tokarz, Ryszard Węgrzyn

Dramat formalny i fabularny Jarosława Murawskiego to tekst napisany trzynastozgłoskowcem, wyjątek stanowią jedynie interludia, przypisane poszczególnym postaciom chóru. Nie jest to jednak ani żart, ani pamflet na mickiewiczowską tradycję literacką. Zabieg ten koresponduje wyraźnie ze znaczeniem tego systemu wersyfikacyjnego, kojarzonego z eposem, dziełem totalnym. „Na Boga!” odbiega jednak od wizji sentymentalnego świata pejzażu, bogatego w środki poetyckie, bliskiego realizmowi magicznemu. Przede wszystkim jest to wyraźnie tekst fabularny o wartkiej akcji, niekiedy zbliżającej się do typu narracji XIX wiecznej fabuły sensacyjnej. Pretekstem historii jest podglądanie przez autora ludowego zwyczaju wodzenia Judasza, wielkopiątkowej tradycji ze śląskiego Skoczowa. Świat ten w dramacie Murawskiego ożywa. Nie jest reżyserowanym widowiskiem, ale areną, na której reprezentanci Drużyny Zła i Obrońców Wartości konfrontują się ze sobą. Dzięki konsekwentnemu użyciu ironii i hiperboli tekst staje się bardzo ludzki, może nawet 'ludowy'. Niepozbawione prawdy historycznej monologi Księdza Grzyba, spotkania trzech diabłów i snuta przez nich intryga doprowadzają jednak do nietypowego konfliktu. Wszyscy czekają na to samo, na zmartwychwstanie idei, na odnowienie się kulturotwórczych znaków, na powtórne uporządkowanie, może nawet na kolejną 'grubą kreskę'. Rewolucji nie będzie, historia kołem się toczy.
Spektakl zakwalifikowany do Finału 20. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.


____________________________________________

Odon von Horvath
KAZIMIERZ I KAROLINA


reż. Wojtek Klemm
Dramaturgia Michał Pabian
przestrzeń Wojtek Klemm, Torsten König
choreografia Magda Jędra
muzyka Micha Kaplan
światło Torsten König
kostiumy Sandra Fink
asystenci reżysera: Paulina Dudzińska, Tomasz Kaczorowski

premiera: 21 września 2013
Lubuski Teatr im. L. Kruczkowskiego w Zielonej Górze


Kazimierz właśnie stracił pracę. Karolina marzy o awansie społecznym. 
Czy ich miłość – w świecie pogrążonym w kryzysie – ma szansę przetrwać? Pozornie prosta opowieść ukazuje mechanizmy społeczne, w których pieniądz odgrywa kluczową rolę, a ludzie niczym bezwolne marionetki zostają wprzęgnięci w tryby wielkiej machiny społecznej klasyfikacji.


____________________________________________

Andri Snaer Magnason
BŁĘKITNA PLANETA




reż. Erling Johannesson
asystenci reżysera: Zofia Smolarska, Tomasz Kaczorowski
scenografia: Iza Toroniewicz
muzyka: múm

obsada:
Brimir | Jakub Ehrlich
Hulda | Edyta Janusz-Ehrlich
Loa | Wioleta Karpowicz
Cezary Nakręcony | Piotr Kłudka
Bjarki | Wojciech Stachura
Magni | Jakub Zalewski
Elva | Magdalena Żulińska

Premiera: 17 maja 2014
Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku

Przedstawienie powstało w ramach projektu "Blue Planet" dofinansowanego z funduszy EOG, pochodzących z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii, oraz środków krajowych.

Spektakl „Błękitna planeta” jest polską prapremierą sztuki Islandczyka Andriego Snæra Magnasona. To teatralna adaptacja wielokrotnie nagradzanej książki „Historia błękitnej planety”, m.in. Nagroda Literacka im. Janusza Korczaka, przetłumaczonej na ponad 30 języków. Książka opowiada o planecie zamieszkanej wyłącznie przez dzieci, na której pewnego razu pojawia się pierwszy dorosły, sprzedawca kosmicznych odkurzaczy Cezary Nakręcony – w ten sposób rozpoczyna się pełna magii, piękna, ale i zmagań przygoda.

To historia o rozwoju społeczności, której członkowie mają czyste serca pełne niekończącej się młodości. Kiedy na planecie pojawia się człowiek, który chce wykorzystać tą młodość, wszystko się zmienia. Jednak jak każda dobra bajka i ta kończy się dobrze, choć zostawia dzieci z nowym doświadczeniem i zadaje pytanie, czy potrafimy przekształcić to doświadczenie w coś pozytywnego.

- „Historia błękitnej planety” jest wpisana w intensywną debatę o ochronie przyrody i naturalnych zasobów, która toczy się na Islandii. Pokazuje między innymi, jak politycy dla własnych korzyści wykorzystują fałszywą retorykę dla zmylenia wyborców i jakie to może mieć konsekwencje. Ale pomimo tego, że książka była napisana w bardzo konkretnych okolicznościach, ma dużo szerszy wymiar, zadając pytania o naszą odpowiedzialność za Ziemię jako całość. – mówi reżyser Erling Jóhannesson.

Erling Jóhannesson to islandzki aktor i reżyser, współzałożyciel i dyrektor artystyczny w latach 1994-2009 jednego z największych profesjonalnych teatrów niezależnych w Islandii – The Hafnarfjörður Theatre, realizującego w większości repertuar oparty na współczesnych sztukach islandzkich pisanych na potrzeby teatru. Scenografię do przedstawienia zaprojektuje Iza Toroniewicz, autorka scenografii i kostiumów do ponad stu polskich spektakli, zarówno dramatycznych, jak i lalkowych. Muzykę skomponuje jedna z największych sław islandzkiej sceny muzycznej, zespół múm, który niedawno podczas koncertów w Poznaniu, Wrocławiu i Warszawie promował w Polsce swój szósty album studyjny zatytułowany „Smilewound”.



____________________________________________


Iwona Nowacka
UCHODŹCY/PRZYCHODŹCY
reż. Piotr Ratajczak

SOPOT NON-FICTION 2014




____________________________________________


Stanisław Wyspiański
AKROPOLIS


reż. Anna Augustynowicz
OPRACOWANIE DRAMATURGICZNE TEKSTU: Włodzimierz Szturc
SCENOGRAFIA: Marek Braun
KOSTIUMY: Wanda Kowalska
MUZYKA: Jacek Wierzchowski
RUCH SCENICZNY: Zbigniew Szymczyk
PROJEKCJE WIDEO: Wojciech Kapela
REŻYSERIA ŚWIATŁA: Krzysztof Sendke
ASYSTENCI REŻYSERA Tomasz Kaczorowski, Adam Kuzycz-Berezowski

Premiera: 20 marca 2015
Teatr Współczesny w Szczecinie

„Akropolis”, jeden z najbardziej zagadkowych dramatów Wyspiańskiego, którego akcja rozgrywa się „na Wawelu w noc Wielką Zmartwychwstania”, powołuje do życia wawelskie Anioły i postaci z arrasów – Helenę i Parysa, Priama, Hekubę i Kasandrę, Izaaka i Rebekę, Jakuba i Ezawa, wiążąc przeszłość z teraźniejszością i otwarciem na czas przyszły. Czy dzisiejsze Akropolis, miasto zapatrzone w przeszłość, jest zdolne otwierać perspektywę ku przyszłości?

Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” realizowanego z okazji obchodów 250-lecia teatru publicznego w Polsce. Konkurs organizuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.



____________________________________________

Samuel Beckett

Impromptu "Ohio"


reż. Stanley E. Gontarski
wideo: Elvin Flamingo
asystent: Tomasz Kaczorowski
wykonanie: Ryszard Ronczewski, Jon Mckenna

Czytania w języku angielskim i polskim w reżyserii jednego z najważniejszych specjalistów od Becketta odbyło się 18 maja 2016 w Teatrze BOTO w Sopocie w ramach VII Festiwalu Literatury i Teatru BETWEEN.POMIĘDZY.


______________________________________


WSPÓŁPRACA ARTYSTYCZNA:


Mariusz Babicki

POTOK


reż. Wojciech Jaworski, Mariusz Babicki

muzyka: Marcin Kaim Kowalczyk
współpraca artystyczna: Tomasz Kaczorowski
reżyseria świateł: Przemysław Kalemba
ze specjalnym udziałem Małgorzaty Polakowskiej i Krzysztofa Matuszewskiego
premiera: 12 września 2015 w Teatrze w Oknie w Gdańsku

Chciałbym Was serdecznie zaprosić na spotkanie pożegnalne z powodu mojego przejścia do „Kraju”.
Człowiek-Man

Jakaś krawędź. Stojący na niej On wychyla się do przodu. Właśnie podjął bardzo ważną decyzję w swoim życiu. Chce przedostać się do „Kraju”. Jednak z jakiegoś powodu On ma coraz większy problem z tym, by zrobić ten ostateczny krok. Moment przełomu staje się przykrym rytuałem niemożności. Czy to jest w ogóle możliwe? Czym jest upragniony „Kraj”? Czy istnieje naprawdę?

NAGRODY:

SŁODKOBŁĘKITY - Zgierskie Spotkania Małych Teatrów - Nagroda za dojrzałe użycie środków aktorskich w spektaklu "Potok"

Komentarze