CHIMERY AFANASJEWA



CHIMERY AFANASJEWA
z inspiracji opowiadaniami "Gnom na śmietniku świata", "Każdy człowiek ma swój cień" i "Cień czasu" Jerzego Afanasjewa

scenariusz, reżyseria i opracowanie muzyczne: Tomasz Kaczorowski
dramaturgia: Mariusz Babicki
scenografia i kostiumy: Agnieszka Wielewska
obsada: Edyta Janusz-Ehrlich, Jacek Gierczak, Wojciech Stachura

Prapremiera: 1 maja 2016, Teatr Na Plaży w Sopocie

Spektakl jest prezentowany w Teatrze na Plaży w Sopocie, al. Mamuszki 2.

Opis:
„Chimery Afanasjewa” to opowieść trzech Pierrotów, którzy uciekając od opresyjnej rzeczywistości biurowej, podążają za zgiełkiem wojny, przygotowując widowiska grane w garnizonach dla rozrywki żołnierzy. Nad ich głowami świszczą kule, niedaleko eksplodują bomby, a oni wyciągają swój przenośny teatrzyk. Ich opowieści są tylko przystankiem w wiecznej wędrówce przez zgliszcza, śmietniska i biurowce wszędzie tam, gdzie tlą się konflikty zbrojne.


Spektakl w reżyserii Tomasza Kaczorowskiego inspirowany jest opowiadaniami Jerzego Afanasjewa „Gnom na śmietniku świata”, „Każdy człowiek ma swój cień” i „Cień czasu” – najbardziej reprezentatywnych dla literackiego zjawiska „afanasjewów”. Dla reżysera to kolejne spotkanie z twórczością zapomnianego sopockiego artysty po pracy naukowej nad działalnością Cyrku Rodziny Afanasjeff na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, warsztatach z pensjonariuszami Domu Pomocy Społecznej w Sopocie, których efektem był spektakl „Biurowiec Afanasjewa” oraz po przygotowaniu autorskiego słuchowiska „Poczta Afanasjewa” w ramach stypendium artystycznego Miasta Sopotu.


Fot. Piotr Pędziszewski

Premiera spektaklu w koprodukcji Teatru Miniatura i Teatru na Plaży jest jednym z elementów programu Sopockiej Majówki, który w tym roku dedykowany jest postaci Jerzego Afanasjewa. Spektakl powstał przy wsparciu Miasta Sopotu.
TEATR MINIATURA

Spektakl "Chimery Afanasjewa" bierze udział w Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury



Materiał promujący Teatru na Plaży: https://youtu.be/BxLngtDCpuM

Z recenzji:

"Ponieważ wszyscy aktorzy przedstawienia to lalkarze z Miejskiego Teatru Miniatura (współproducenta spektaklu), nie zabrakło animacji lalek w najlepiej wyreżyserowanym przez Tomasza Kaczorowskiego epizodzie, poświęconym opowiadaniu "Każdy człowiek ma swój cień". To mały popis kreatywności reżyserskiej i sprawności aktorskiej. Główny bohater opowiadania, Franciszek, powstaje z drucianej konstrukcji z wykorzystaniem bucików i wieszaka, do którego przyczepiony zostaje wielki balon. Podobnie wygląda też jego małżonka, zaś dzieci to już same obute, efektownie animowane przez Wojciecha Stachurę "nogi" na drucianej konstrukcji."
Łukasz Rudziński Trojmiasto.pl

"(...) sceniczna opowieść [Pierrotów] dokonuje się w okolicznościach wojennych, przed którymi w sposób niebanalny chcą uciec. Uciekają również przed banalnością biurokracji, której przypisuje się niemal podobne rezultaty spustoszenia i sponiewierania, co wojnie. Pierroci, z własną przeszłością, próbują adaptować się w magicznej enklawie względnego spokoju, opowiadając i dopowiadając historie, jakie im towarzyszyły, czyli takie, od których nie mogli się uwolnić."
Katarzyna Wysocka "Gazeta Świętojańska"

"Scenografka Agnieszka Wielewska wykorzystała w spektaklu stare przedmioty – chomąto, żeliwny kociołek czy wspomnianą już komodę. Tworzy to ciekawy, trochę sentymentalny klimat. Wysmakowane plastycznie, choć proste, są lalki. Dużo uroku ma postać wykonana z wieszaka, balonu wypełnionego helem i butów oraz jej dzieci – przenoszone w walizce nogi ze sznurów, również zakończone bucikami (historia o panu Franciszku zaprzyjaźnionym z własnym cieniem)."
Agnieszka Domańska "Teatralia"

"Wszystkie opowiadania i cały spektakl naznaczone są piętnem wojny, obecnej, a także doświadczanej przez bohaterów spektaklu. Choć to ucharakteryzowane czarno-biało postaci w zabawnych strojach, nikomu ani przez moment nie jest do śmiechu. Pierroci snują się po nieco zagraconej przestrzeni, wyznaczonej okręgiem usypanej ziemi, przywodzącej na myśl prowizoryczne wojskowe obozowisko (ciekawa scenografia Agnieszki Wielewskiej)."
Łukasz Rudziński Trojmiasto.pl

"Aktorzy z dużą swobodą i przyjemnością podróżowali wraz z widzami po surrealistycznym świecie wyobraźni sopockiego odmieńca. "
Katarzyna Wysocka "Gazeta Świętojańska"

"(...) na słowa pochwały zasługują scenografia oraz kostiumy Agnieszki Wielewskiej, która w sposób bardzo plastyczny uchwyciła klimat prozy Jerzego Afanasjewa. Najciekawszym pomysłem okazała się druciana marioneta z balonową głową."
Katarzyna Wysocka "Gazeta Świętojańska"

"W tym (...) spektaklu ponura wojenna rzeczywistość czyha na nas za rogiem. Ze sceny usłyszymy, że jeśli wojny nie ma to może być i przyjść tutaj zarówno ze Wschodu, jak i z Zachodu. Nietrudno doszukać się w tym przesłaniu bardzo aktualnych treści."
Łukasz Rudziński Trojmiasto.pl



Materiały prasowe:
- Program Trzeci Polskiego Radia - Magazyn Bardzo Kulturalny - gośćmi Barbary Marciniak byli: Mariusz Babicki i Romuald Wicza Pokojski (od 38 minuty): http://www.polskieradio.pl/9/316/Artykul/1616884,Majowe-festiwale-literackie
- Grażyna Antoniewicz "Dziennik Bałtycki" 2.05.2016 http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/222095.html?josso_assertion_id=836604B2AD9681A7
- Program Trzeci Polskiego Radia - Myśliwiecka 3/5/7 - gośćmi Barbary Marciniak byli : prof. David Malcolm i Tomasz Kaczorowski  http://www.polskieradio.pl/9/359/Artykul/1614264,Mysliwiecka-357-30-kwietnia-godz-1507
- Panorama TVP3 Gdańsk (od 20 minuty) http://gdansk.tvp.pl/25132953/30042016-1830

Recenzje:

Komentarze