[REK•]IN POL
Autor:
Tomasz Kaczorowski
Streszczenie:
Przesłanie:
Wiek adresata:
od 12 lat
Obsada:
1: Płetwa Grzbietowa Rekina Polarnego, 2: Płetwa Ogonowa Rekina Polarnego, 3: Szczęka Rekina Polarnego, 4: Tułów Rekina Polarnego, Opona, Głos w ciemności
Zalecana na scenę:
dramatyczną, lalkową
Rok powstania tekstu:
2018
Źródło pochodzenia tekstu:
zgłoszony do 29. Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu
Nagrody i wyróżnienia:
wyróżnienie w ww. Konkursie
Lokalizacja:
Centrum Sztuki Dziecka i 44. zeszyt Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży
Opracowanie:
Joanna Żygowska
http://nowesztuki.pl/sztuka/rekin-pol/
Autor:
Tomasz Kaczorowski
Streszczenie:
Dramat jest próbą rekonstrukcji wielkiego rekina polarnego, Pola, rozpisaną na głosy czterech części jego ciała, perkusję i gitarę basową. Kolejne sceny stanowią fragmenty opowieści z życia Pola, próbę opowiedzenia o tej postaci i mierzenie się z trudem wypowiedzenia historii w całości. Odkąd 392-letnia ryba została złowiona i zjedzona przez człowieka, jej historia utraciła swoją linearność, składa się wyłączenie ze wspomnień i fragmentów. Głosy zmagają się z pokawałkowaniem rekina. Dowiadujemy się, jak mogło wyglądać codzienne życie wielkiej ryby w lodowatych głębinach. Istotnym momentem tej opowieści było spotkanie z człowiekiem, gdy ten wpadł do wody, na skutek załamania się lodu. To obudziło w Polu pragnienie poznania ludzi, którzy jednocześnie go fascynowali i budzili w nim odrazę. Innym spotkaniem z rzeczywistością istot żyjących nad wodą był dla Pola kontakt ze śmieciami, które pływały w oceanie. Miejscem połączenia kawałków historii - faktów i przypuszczeń - jest scena, której teatralność zostaje nieustannie ujawniana. Całość jest nasycona silnym ładunkiem emocjonalnym - tęsknotą za rozumieniem siebie i świata, potrzebą bycia sobą oraz bliskości innych istot.
Przesłanie:
W dramacie rozważony został problem tożsamości, bycia sobą, odrębności jednostki, możliwego (lub niemożliwego) odczuwania siebie jako spójnej całości, która trwa w nieustannym konflikcie ze światem, a jednocześnie tęskni do relacji z innymi. Postawione zostało również pytanie o rzeczywistość teatru dla młodego widza (konwencjonalizowanie formy, gotowość do eksperymentów) . Otwarta została także perspektywa ekologiczna - relacje człowieka z innymi gatunkami, z całą przyrodą.
Wiek adresata:
od 12 lat
Obsada:
1: Płetwa Grzbietowa Rekina Polarnego, 2: Płetwa Ogonowa Rekina Polarnego, 3: Szczęka Rekina Polarnego, 4: Tułów Rekina Polarnego, Opona, Głos w ciemności
Zalecana na scenę:
dramatyczną, lalkową
Rok powstania tekstu:
2018
Źródło pochodzenia tekstu:
zgłoszony do 29. Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu
Nagrody i wyróżnienia:
wyróżnienie w ww. Konkursie
Lokalizacja:
Centrum Sztuki Dziecka i 44. zeszyt Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży
Opracowanie:
Joanna Żygowska
http://nowesztuki.pl/sztuka/rekin-pol/
Komentarze
Prześlij komentarz