TROLLGATAN. ULICA TROLLI

Tomasz Kaczorowski
TROLLGATAN. ULICA TROLLI
reż. Tomasz Kaczorowski
dramaturgia: Mariusz Babicki
scenografia, kostiumy: Agnieszka Wielewska
Muzyka: Barbara Lewandowska
Obsada: Grażyna Madej, Iwona Kowalska, Magdalena Wrani-Stachowska, Paweł Adamski, Michał Lewandowski, Przemysław Walich

Teatr Współczesny w Szczecinie
Scena Malarnia
premiera: 24 października 2015

Andżela marzy o wyjeździe do Szwecji i nawiązuje znajomość z Larsem, poznanym na czacie Szwedem. Nie wie, że w krainie Ikei może czekać na nią niebezpieczeństwo. Miętus, facet z Grodziska już tam jest, ale czy to o tym naprawdę marzył? Tymczasem Sven, dziennikarz, pisze nowy teatralny tekst dotyczący neonazistów. 
#wszwecjinieznajdzieszjużniebieskookichblondynów


fot. P. Nykowski (pozaokiem.eu)


Spektakl w ramach projektu kuratorskiego Piotra Ratajczaka PIKSELOZA.

http://blog.wspolczesny.szczecin.pl/10-premier-nowego-sezonu
http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/emigranci-z-ulicy-trolli.html
http://radioszczecin.pl/index.php?idp=172&idx=2914/

Tekst "Trollgatan. Ulica Trolli" Tomasza Kaczorowskiego został zakwalifikowany do półfinału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2016: http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/217957.html%0A

Udział w festiwalach:
- 7. Koszalińskie Konfrontacje Młodych "m-teatr", Bałtycki Teatr Dramatyczny w Koszalinie, 16.09.2016 Scena na Zapleczu.

fragmenty recenzji:


Spektakl mocny, na długo zapisujący się w pamięci widzów.


„Dziennik Teatralny Szczecin”



„Trollgatan. Ulica trolli” to umiejscowiony we współczesnej Szwecji traktat o kryzysie tożsamości Europy. To rzecz o lękach i obawach, które tu w Polsce (jeszcze ?!) obserwujemy w serwisach informacyjnych - terroryzm, wojna, radykalny islam, kontrasty ekonomiczne, populizm czy wreszcie emigracja.


„Prestiż – magazyn szczeciński”



Elementem dynamizującym ten – i tak już porywający spektakl – są ponadto rockowe piosenki (m.in. Nirvany i Led Zeppelin) śpiewane na żywo przez aktorów


„Dziennik Teatralny Szczecin”


Mówi się tu o sprawach natrętnie obecnych – micie raju, emigrantach (tytułowe trolle), aktach terroru, ekspansji nienawiści, ale twórcy znaleźli dla nich nowy wyraz. Posługują się bezosobowym językiem komputerowego skrótu, chłodnym komunikatem nieotwierającym pola do dialogu. Sześć postaci, każda ma osoby ciąg narracyjny; montaż dokonuje się w głowie widzów. Rzecz dzieje się w sprasowanej, ograniczonej przestrzeni, ale precyzyjny układ sytuacji buduje dramaturgię. Wszystko konsekwentnie prowadzi do tragicznej kulminacji.”
Prof. Lech Śliwonik, z recenzji Komisji Artystycznej 
programu TEATR POLSKA


"Trollgatan. Ulica trolli" w reżyserii Tomasza Kaczorowskiego sprawiła, że mamy ochotę ponownie wybrać się do teatru.


Na szczególną uwagę zasługuje język spektaklu doskonale oddający kod otaczającej nas rzeczywistości. To połączenie komputerowej nowomowy, w której wyrazu „troll" używa się na określenie intruza (w tym przypadku – emigranta), a przed każdym słowem dodaje się hasztag, tworzący rodzaj wirtualnej (lecz właśnie – tylko wirtualnej) więzi między rozmówcami z językiem komunikatu przesyconego informacjami i nadawanego niemal z prędkością światła. Takim językiem bombardowani jesteśmy przez media, zanieczyszczające nasze umysły pustymi hasłami czy przerażającymi doniesieniami i tym samym odbierające nam wewnętrzny spokój. Takim językiem rozmawia dziś ze sobą także pokolenie Facebooka, które nie potrafi już zbudować prawdziwego dialogu opartego na emocjonalnej więzi. Poprowadzenie całej narracji w tak specyficznej nowomowie zdecydowanie wzmocniło wydźwięk „Trollgatanu", ukazując, że w rzeczywistości gęstej od pytań i sprzecznych opinii – paradoksalnie – nikt nie ma czasu ani chęci na rozmowę.


„Dziennik Teatralny Szczecin”



Sztuka Tomasza Kaczorowskiego to zderzenie mitu ze szwedzką rzeczywistością. To także dyskurs o problemach współczesnego świata . W czas, kiedy rozstrzygają się losy powyborczej Polski, Tomasz Kaczorowski i jego „Trollgatan” wpisują się znakomicie.


„Głos Szczeciński”



Wyrazistą wizję sceniczną Kaczorowskiego wspaniale uzupełnia scenografia i kostiumy zaprojektowane przez Agnieszkę Wielewską.


„Dziennik Teatralny Szczecin”




"Trollgatan. Ulica Trolli", autorski spektakl Tomasza Kaczorowskiego, nawiązywał do wydarzeń we współczesnej Szwecji. Twórcy przedstawienia zderzyli ze sobą postacie neonazisty Larsa, polskiego imigranta Miętusa i młodej Andżeli, by zadać pytanie o mentalność współczesnych Europejczyków i ukazać nasilające się konflikty rasowe. Jednym z najciekawszych punktów spektaklu była dokładna analiza medialnych mechanizmów, skutecznie manipulujących faktami według doraźnych potrzeb.

"Teatr"


#Była super Szwecja, łoś, pykanie w gry, hejt, imigranci, relacja matki i córki, volvo, broń.

blog Tylko nie mów nikomu

 
Spektakl bierze udział w 22. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
http://sztukawspolczesna.org/




Spektakl bierze udział w programie TEATR POLSKA
W ramach objazdu spektakl zostanie pokazany w 8 miejscowościach: w Barlinek, Piła, Mirosławiec, Drawsko Pomorskie, Stargard, Goleniów, Kłodzko, Nowa Sól. Więcej informacji TUTAJ.

Komentarze